Monday, October 6, 2014

Melayu, Islam & sekarang

pantang betul aku kalau dgr bab2 racist ni. lagi2 kalau berkait dengan agama ni. tak dicipta kepelbagaian beragama untuk bermusuhan sesama sendiri. dan dalam Islam sekalipon ada dinyatakan tiada paksaan dalam beragama.

situasi berlaku di sebuah pasaraya Green Apple Muar, Johor semalam yang majoriti staff yang bekerja disitu adalah kaum berbangsa Cina.ada seorang makcik ni dalam linkungan umur lewat 30an ingin menunaikan solat Zohor lebih kurang pukul 3.50 ptg yang baginya sudah agak lewat.lalu makcik tersebut dgn keadaan tergesa-gesa berhenti memunggah dan mngemas barang2 jualan dan meminta kebenaran rehat dgn alsan untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang Islam kepada seorang staff cina disitu.

Makcik : amoi, makcik nak rehat kjap boleh? makcik belom solat lagi.
Perempuan cina : you nak solat? you tak nampak ke barang2 byk lgi belum kemas. suruh Tuhan you tunggu dululah baru boleh solat!

dengan perasaan terkedu dan terkilan makcik tersebut meneruskan kerjanya mengemas barang stok yg baru sampai di rak jualan.sudah banyak kali makcik tersebut ingin berhenti bekerja disitu disebabkan kebiadapan mereka melayani pekerja tetapi memikirkan kesusahan dirinya untuk menampung sara hidup keluarga dan tambahan pula kesukaran untuk mendapat kerja di kawasan rumahnya.

p/s:berdasarkan pengalaman sebenar.bukan direka cerita atau ditokok tambah.

No comments:

Post a Comment

Melayu, Islam & sekarang

pantang betul aku kalau dgr bab2 racist ni. lagi2 kalau berkait dengan agama ni. tak dicipta kepelbagaian beragama untuk bermusuhan sesama s...